سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوشا آن که خود را خوار انگاشت ، و کسبى پاکیزه داشت ، و نهادش را از بدى بپرداخت ، و خوى خود را نیکو ساخت و زیادت مالش را بخشید و زبان را از فزون گویى درکشید ، و شرّ خود را به مردم نرساند و سنّت او را کافى بود ، و خود را به بدعت منسوب نگرداند . [ مى‏گویم بعضى این فقره و آن را که پیش از آن است به رسول خدا ( ص ) نسبت داده‏اند . ] [نهج البلاغه]

سبزوار

 
 
مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی(قسمت دوم)(پنج شنبه 88 اردیبهشت 17 ساعت 7:39 عصر )
بازیابی اطلاعات
چنانکه رکوردهای به ثبت رسیده در LISA نیز نشان می­دهد، کاربرد عمده مجموعه­های فازی در کتابداری و اطلاع­رسانی، در حوزه بازیابی اطلاعات است. اساساً مفهوم ربط به دلیل نامشخص و نسبی بودنش، یک مفهوم فازی است                               (Hood & Wilson, 2002). در جریان جستجو و یافتن اطلاعات به رکوردهایی می‌رسیم که نمی­توان به طور قطع آنها را مرتبط یا کاملا بی­ربط با موضوع مورد جستجو تلقی کرد. بنابراین دو مفهوم ربط و فازی را می توان قرین و همزاد یکدیگر دانست.
عمده­ترین ابزار ریاضی در بازیابی اطلاعات به شکل سنتی، جبر بولی است. تقریباً هر کسی که با یکی از پایگاه­های اطلاعاتی، فهرستهای رایانه­ای، یا شبکه جهانی وب کار کرده باشد، از عملگرهای بولی بویژه برای انجام جستجوهای پیچیده استفاده کرده است. جبر بولی بر مبنای نظریه مجموعه­هاست. هر اصطلاحی که در مجموعه­ای از مدارک قابل بازیابی برای جستجو یا نمایه به کار می­رود، می­تواند با عملگرهای بولی (و، یا، نه) ترکیب شود. این اصطلاحات با یک سلسله مدارک موجود در نظام اطلاعاتی تطبیق داده می­شود.
مفهوم ربط به دلیل نامعیّن بودنش، می­تواند به راحتی به وسیله مدلهای مجموعة فازی مدل­سازی شود. بنابراین، نظامهای بازیابی فازی به این صورت عمل می­کنند: وقتی مدارک به سیستم اضافه می­شوند، یک سلسله اصطلاحات به مدرک اختصاص یافته و به هر اصطلاحی وزنی داده می­شود که درجه وابستگی آن اصطلاح به مدرک را نشان       می­دهد. نمایه‌ساز آزاد است تعیین کند یک اصطلاح فقط تا حدودی به یک مدرک مرتبط است بدون اینکه ناگزیر باشد در خصوص مرتبط بودن یا نبودن آن اصطلاح، تصمیم قطعی بگیرد. در یک نظام بازیابی اطلاعات فازی، بازیابی بیشتر بر مبنای منطق مجموعه­‌های فازی است تا مجموعه­های جبری بولی. در نظام فازی، همان عملگرهای بولی (و، یا، نه) مورد استفاده قرار می­گیرند، اما متکی بر «اجتماعِ» فازی، «اشتراکِ» فازی، و «به جز» فازی.
این رویکرد به بازیابی اطلاعات جنبه­های نظری بسیاری دارد، زیرا به عنوان مدلی که در فرایند انتخاب منابع مرتبط توسط کاربران به مراتب مفیدتر است، ظاهر می­شود. این مدل همچنین به نوعی جرح و تعدیل در نظام سنتی مکانیزمهای بازیابی بولی است، در حالی که قسمت عمده­ای از مکانیزمها و زیرساختهای موجود در بازیابی اطلاعات، همچنان مفید هستند. به علاوه، بازیابی اطلاعات فازی در تخصیص اصطلاحات نمایه با استفاده از اصطلاحات مرتبط به قدر اصطلاحات کاملاً مرتبط، انعطاف­پذیر است.
سیستمهای بازیابی اطلاعات فازی با وجود تمام محاسنی که دارند، چندان در مقیاس وسیع به کار گرفته نشده­اند. دلیل این امر نیز هزینه­های بالای نمایه کردن با روش فازی است. با وجود این، تحقیقات در نظام بازیابی فازی همچنان ادامه دارد و روز به روز نیز وسعت بیشتری می­یابد(Hood & Wilson, 2002) .
اکنون به به اختصار[11]، به ارائه توضیحاتی درخصوص چگونگی کاربرد منطق یا تئوری مجموعه­های فازی در بازیابی اطلاعات می­پردازیم:
چنانکه قبلاً گفته شد، به جای این فرض که یک عنصر عضوی از یک مجموعه است، از تابع عضویت برای شناسایی درجه عضویت عنصر در یک مجموعه استفاده می‌شود. مجموعه­های فازی برای بازیابی اطلاعات مفیدند، زیرا این مجموعه­ها می­توانند «موضوع» مدرک را توصیف کنند. به علاوه، از آنجا کهدر منطق فازی «زبان طبیعی» به جای متغیرهای عددی برای تشریح رفتار و عملکرد سیستم به کار می­رود، می­توان برای بازیابی اطلاعات در بانکهای اطلاعاتی، به نحو مؤثری از آن بهره جست.
مجموعه­ای از عناصر که در آن هر عنصری محدوده مدرک را توصیف کند، ذاتاً مجموعه­ای فازی است. مدرکی که درباره «کتابهای کودکان و نوجوانان» است، ممکن است راجع به «روانشناسی کودک و نوجوان» نیز گفتگو کند. از این رو، ممکن است موضوع این مدرک تا حدودی درباره «روانشناسی کودک و نوجوان» باشد. قرار دادن روان­شناسی کودک و نوجوان به عنوان عنصری از مجموعه، صحیح نیست، اما نادیده گرفتن آن نیز ما را از دقت لازم دور می­کند.
یک مجموعه فازی دارای عضویتی است که در آن قوّت عضویت هر عنصر به شکل ذاتی دقیق نیست. در مثال بالا مجموعه­ای از مفاهیم که مدرک را توصیف می­کند، به قرار زیر است:
C= {(children"s books, 1.0),(children"s psychology, 0.5)}
مجموعه C یک مجموعه فازی است، زیرا این مجموعه دارای درجات عضویت مربوط به هر عضو است. به طور قراردادی، یک مجموعه فازی که شامل مفاهیم موجود در  C={c1,c2,….cn}باشد، به صورت زیر نمایش داده می­شود:
در اینجا ،تابع عضویتی است که درجه عضویت عنصری را در مجموعه نشان می­دهد (گراسمن و فریدر، 1384، ص 112-113).
از نظریة مجموعه­های فازی به شکلهای گوناگون در بازیابی اطلاعات استفاده می‌شود. یکی از رایج­ترین این شکلها که در متون زیادی به آن پرداخت شده، بازیابی بولی مجموعه­های فازی است.
بسط مجموعه فازی به منظور بازیابی بولی، در اواخر دهه 70 میلادی انجام گرفت (گراسمن و فریدر، 1384، ص113). ضریب تشابه بولی می­تواند به وسیلة بررسی اصطلاحات موجود در مدرک به صورت فازی محاسبه گردد، زیرا عضویت اصطلاحات بر اساس تعداد رویداد آنها در مدرک صورت می­پذیرد.
برای مثال، مجموعهD را که شامل همه مدارک مجموعه است، در نظر بگیرید. مجموعه فازیDt میتواند به صورت مجموعه D که تمام مدارک دارای اصطلاح t را توصیف می کند، محاسبه شود. این مجموعه به صورت:
نمایش داده می شود. دراینجا d1 شامل عنصرt با قوّت 0.8 و d2 شامل عنصرt با قوّت 0.5 است.
همین­طور، مجموعه Ds به صورت مجموعه‌ای از تمام مدارک که شامل اصطلاح S است، تعریف می‌شود. این مجموعه می تواند به صورت:
تعریف شود.
عملیات اصلی اشتراک، اجتماع، و متمم که اساس منطق بولی را تشکیل می­دهد، در مجموعه­های فازی به این صورت بیان شده است: اشتراک از حداقل دو تابع عضویت و اجتماع از حداکثر دو تابع عضویت که برای یک عنصر تعریف شده است، استفاده می­کند. از تعاریف زیر برای به دست آوردن این مفاهیم استفاده می­شود:
 
 
محاسبه به محاسبه و محاسبه  به محاسبه  نیاز دارد. این محاسبات می تواند با استفاده از مقدار حداکثر برای اجتماع، و مقدار حداقل برای اشتراک انجام شود. از این رو داریم :
درخصوص این روش، نکته­ای که حتماً باید در نظر گرفته شود این است که این مدل، حاوی وزن اصطلاحات پرس و جو نیست (گراسمن ...، ص114).
روش دیگری که با استفاده از منطق فازی در بازیابی اطلاعات به کار گرفته       می­شود، روش استفاده از سلسله مراتب مفهومی و مجموعه­های فازی است. این روش که برای اولین بار در سال 1991 معرفی شد، از شبکه مفهومی برای نشان دادن مفاهیم موجود در مدارک و پرس و جوها و نشان دادن ارتباط این مفاهیم، استفاده می­کند (گراسمن ...، ص114). بعدها محققان ایرانی توانستند با بسط این روش، شیوه­ای مؤثر برای بازیابی اطلاعات در زبان فارسی ابداع کنند.به منظور برطرف کردن نقایص موجود در روشهای کلاسیک بازیابی و عملگرهای اولیه، یک درجه «کمیّت نمای فازی»[12] برای هر عبارت در یک پرس و جو محاسبه می­شود. مثال زیر این روش را روشن­تر می­کند. فرض کنید یک کاربر علاقه­مند است مدارکی به شرح زیر دریافت کند:
حداقل سه مورد از چهار اصطلاحی که در اختیار اوست، همراه با یک اصطلاح پنجم که حتماً باید در نتیجه جستجو باشد. چنین درخواستی بدین صورت نوشته می­شود:
At least 3 (t1, t2, t3, t4) and t5


حال فرض کنید سند d با درجه عضویتی به شرح زیر انتخاب می­شود:
نخست، برای محاسبه بخش اول عبارت یعنی حداقل سه مورد از (t1, t2, t3, t4) مجموعة فازی را که حاصل انطباق با سند d است، حساب می­کنیم. (محاسبات این قسمت نظیر فرمولهایی است که در ابتدای همین فصل گفته شده است) این محاسبات به محاسبه کمّی «­نماهای نیمه فازی»[13] منجر خواهد شد که به صورت زیر نمایش داده می­شود:
otherwise
 

 

                                                                                                                                                              
بنابراین، تمامی مقادیر کمّی ­نماهای فازی فوق، می‌­تواند به صورت زیر محاسبه شود:
at least 3 (t1, t2, t3, t4) = 0 × 0.3 + 0 × 0.25 + 0 × 0.15 + 1 × 0.1 + 1 × 0 = 0.1
 
اکنون عضویت سند d نسبت به کل عبارت جبری، به قرار زیر خواهد بود:
0.1 and 0.4 = min (o.1, 0.4) = 0.1
شایان ذکر است، این روش به صورت عملی در یک مجموعه 65000 رکوردی از مقاله‌های روزنامه همشهری آزمایش شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد روش یاد شده در زبان فارسی بهتر از زبان انگلیسی نتیجه داده و ضمناً نتایج آن در قیاس با روشهای حاصل از مدل «فضای برداری»[14] رضایت‌بخش­‌تر بوده است                                        (Nayyeri & Oroumchian, 2006, p.5).ادامه مطلب...

» هادی کیوانلو شهرستانکی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی(پنج شنبه 88 اردیبهشت 17 ساعت 7:37 عصر )

  
 
 
 
 
  
 
 


 
چکیده
منطق فازی که در سال 1965 توسط دانشمند ایرانی، پروفسور لطفی­زاده به جهان عرضه شد، در تقابل با منطق دوارزشی ارسطویی، ابهام را به عنوان بخشی از سیستم پذیرفته و بر مفاهیم مبهم و نامعیّن دلالت می­کند. در شرایطی که ماشین قادر به درک مفاهیم کیفی ـ که به راحتی برای انسان قابل فهم است ـ نیست، منطق فازی شیوه تفکر انسان را به فناوری منتقل می­کند. از منطق فازی در بسیاری از شاخه­های علوم از جمله «مدیریت اطلاعات» استفاده می‌شود. در سال 1975، با انتشار مقاله­ای به زبان فرانسه در مورد جستجوی اطلاعات در شرایط فازی، این واژه به طور رسمی وارد ادبیات کتابداری و اطلاع­رسانی شد. طبق اطلاعات ثبت­شده در بانک اطلاعاتی LISA، بخش عمده­ای از آنچه تاکنون در خصوص منطق فازی و مدیریت اطلاعات منتشر شده، بر ذخیره و بازیابی اطلاعات تمرکز داشته است. پس از آن، بیشترین کاربرد این مقوله به ترتیب در سازماندهی و فراهم­آوری اطلاعات بوده است. اکنون برای تضمین امنیت شبکه­های اطلاعاتی، از منطق فازی بهره­برداری می­شود. در برخی زمینه­ها مانند مستند­سازی و مدیریت رکوردها نیز تاکنون پژوهشی با موضوع فازی به انجام نرسیده است. در سالهای اخیر، رویکرد عمده این بحث به سمت نظامهای خبره و هوش مصنوعی سوق یافته است. به نظر می‌رسد برای حل بسیاری از گره‌­های موجود در حوزه مدیریت اطلاعات، می­توان از منطق فازی کمک گرفت.
کلیدواژه­ها: منطق فازی، مدیریت اطلاعات، ذخیره و بازیابی، سازماندهی، فراهم‌آوری، امنیت ‌شبکه­ها، خدمات کاربران.
مقدمه
مفاهیم بسیاری پیرامون ما وجود دارد که آنها را در قالب عبارتهای مختلف در بیان مسائل روزانه خود به کار می‌بریم. وقتی می­گوییم «هوا خوب است»، در واقع هیچ کمیّتی برای خوب بودن هوا نداریم تا آن را اندازه بگیریم و این خوب بودن کاملاً یک مفهوم کیفی است. در واقع، مغز انسان با در نظر گرفتن عوامل گوناگون و بر پایة تفکر استنتاجی، جمله­هایی را تعریف و ارزش­گذاری می­کند که الگوبندی آنها به زبان و فرمولهای ریاضی اگر ناممکن نباشد، کاری بسیار پیچیده خواهد بود.
«منطق فازی»[3] بر آن است بر این مفاهیم غیردقیق و کیفی دلالت کند. منطق یا تئوری فازی «یک نوع منطق است که روش های نتیجه­گیری در مغز بشر را جایگزین    می­کند». (ویکی پدیا، 2006)
در جهان واقع نیز آدمی بسیاری از مفاهیم را به صورت فازی (به معنای غیردقیق و مبهم) درک می­کند و به­کار می­بندد. هرچند کلمات و مفاهیمی همچون «گرم، سرد، بلند، کوتاه، پیر، جوان» و نظایر آنها به عدد خاص و دقیقی اشاره ندارند، ذهن انسان با سرعت و انعطاف­پذیری شگفت­آوری همه را می­فهمد و در تصمیمها و نتیجه‌گیریهای خود، به شمار می­آورد. این در حالی است که ماشین فقط اعداد را می‌فهمد و ماهیتاً دقیق است.
منطق کلاسیک یا ارسطویی، تنها دو حالت برای موقعیتهای مختلف قایل است: سیاه و سفید؛ آری و نه؛ روشن و تاریک؛ صفر و یک؛ درست و غلط، حال آنکه قایلان به تفکر فازی معتقدند ابهام در ماهیت علم است؛ یعنی همان‌طور که این ابهامها در ذهن بشر وجود داشته و بشر با درک و توجه به آنها در ذهن خود پدیده­ها را تغییر و مدل­سازی   می­کند، منطق فازی نیز سعی دارد مدلهایی ارائه دهد که ابهام را به عنوان بخشی از سیستم ارائه کند. قوانین علمی گذشته، مثل ریاضیات، فیزیک، و مکانیک نیوتونی، همه بر اساس همین منطق دو ارزشی استوار شده­اند، اما بدیهی است که ذهن ما کارهایش را با منطق دیگری انجام می‌دهد و تصمیمهایش را می‌گیرد. با کمک منطق فازی می­توان شیوه تفکر انسان را به فناوری منتقل کرد (فرخیان، 2006).
منطق فازی در سال 1965 توسط دانشمند ایرانی به نام لطف‌علی­عسگرزاده که جامعه بین­الملل به نام پروفسور لطفی زاده از ایشان یاد می­کند، ارائه شد. وی پس از پایه­گذاری تئوری «مجموعه فازی»، در زمینه کاربردهای این تئوری در حافظه مصنوعی، زبان شناسی، منطق، نظریه تصمیمها، نظریه کنترل، سیستمهای خبره و شبکه‌های اعصاب، تحقیقات گسترده‌ای نمود. در حال حاضر، تحقیقات پروفسور لطفی زاده در زمینه منطق فازینرم رایانه‌ای، محاسبات رایانه‌ای بر مبنای کلمات، نظریه رایانه‌ای ادراک و زبان طبیعی است.
وی در یک مقالة علمی کلاسیک که در سال 1965 به چاپ رسید، مفهوم «مجموعه فازی»، را که اساس نظریه تجزیه و تحلیل سیستمهای پیچیده است، معرفی نمود که در آن «زبان طبیعی» به جای متغیرهای عددی برای تشریح رفتار و عملکرد سیستمها به کار می­رود. پس از معرفی مجموعه فازی، بیش از 15000 مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده آن در نشریه‌های علمی منتشر گردید و حدود 3000 درخواست ثبت اختراع در این زمینه در کشورهای مختلف جهان به عمل آمده است.
پس از آن لطفی زاده به پژوهشهای خود درزمینه مجموعه فازی ادامه داد تا آنکه در سال 1973، در یک مقاله کلاسیک دیگر با عنوان «شرحی بر دیدی نو در تجزیه و تحلیل سیستمهای پیچیده و فرایندهای تصمیم‌گیری» مفهوم استفاده از متغیرهای زبانی را در سیستمهای حافظه و کنترل مطرح کرد. اینمقاله اساس فناوری کنترل بر مبنای منطق فازی است که در آینده اثرهای عمیق در طراحی سیستمهای کنترل هوشیار خواهد داشت.گرچهمنطق فازی کاربردی بسیار وسیع‌تر از منطق متداول دارد، ولی پرفسور لطفی‌زاده معتقداست منطق فازی اکسیر و نوشدارو نیست. وی می­گوید: «کارهای زیادی هست که انسان می‌تواند به آسانی انجام دهد، در حالی که رایانه‌ها و سیستمهای منطقی قادر به انجامآنها نیستند. (پروفسور لطفی­زاده، 2006)
شکل زیر به خوبی می­تواند مفهوم فازی را نشان دهد:
 
در این شکل، سرد بودن، گرم بودن، و داغ بودن، توابعی برای مقایسه درجه حرارت هستند و هر نقطه­ای روی این خطوط می­تواند دارای یکی از سه ارزش بالا باشد. به عنوان مثال، برای یک درجه حرارت خاص که در شکل با یک خط نشان داده شده است، می­توان گفت «مقداری سرد است»، «اندکی گرم است»، یا «اصلاً داغ نیست». که هر سه این مفاهیم، نادقیق هستند.
از جمله مفاهیمی که از دل منطق یا تفکر فازی بیرون آمده، نظریه مجموعه­های فازی[4] است. با بسط این نظریه می توان توضیحات دقیق­تری در خصوص منطق فازی ارائه کرد. مجموعه­ای از اعداد را در نظر می­گیریم. مثلاً «مجموعه اعداد بزرگتر از 3 بر روی تاس». یعنی:
{6 ،5 ،4}A:
در این مجموعه عدد 4 هست، ولی عدد 3 نیست. حال «مجموعه اعداد بزرگ بر روی یک تاس» را در نظر می‌گیریم. عدد 4 در این مجموعه هست؟ در حقیقت، نمی­توان با قاطعیت وجود یا نبودِ وجود 4 را در این مجموعه پذیرفت. چنین مجموعه‌ای یک مجموعه فازی است.
چنانکه قبلاً گفته شد، در منطق کلاسیک یا دو ارزشی، اشیا در یک مجموعه دو حالت می پذیرند: تعلق و عدم تعلق، یا به زبان ریاضی صفر و یک. اما در منطق فازی، درجه عضویت هر شیء می­‌تواند عددی بین صفر و یک را بپذیرد. به عنوان مثال، اگر قد علی 185 سانتی­متر باشد و بخواهیم ببینیم علی بلند قد است یا نه، در منطق ارسطویی دو حالت داریم: یا علی «بلند است» یا «بلند نیست». اما در منطق فازی، قد علی ممکن است «تا حدودی بلند» باشد. در این منطق، به قد علی عددی بین صفر و یک نسبت می دهیم. مثلاً می‌گوییم او به اندازه 8/. متعلق به بلندقدهاست. اما اگر قد وی 200 سانتی­متر باشد، او را کاملاً بلند قد می­دانیم و می گوییم: او به اندازه 1 متعلق به بلند قدهاست.
بر همین اساس، یک انسان در نور کافی قادر به درک میلیونها رنگ است، ولی یک روبات چگونه می‌تواند این تعداد رنگ را تشخیص دهد؟ حال اگر بخواهیم روباتی طراحی کنیم که بتواند رنگها را تشخیص دهد، از منطق فازی کمک می­گیریم و با اختصاص اعدادی به هر رنگ، آن را برای روبات طراحی­شده، تعریف می­کنیم (هادی، 1384).ادامه مطلب...

» هادی کیوانلو شهرستانکی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
شاخه های دانش ارگونومی(پنج شنبه 88 اردیبهشت 17 ساعت 7:12 عصر )

 

ارگونومی علمی چند نظامه است که در چهار حیطه عمده زیر فعالیت دارد:

 

 

4-1- روانشناسی مهندسی10

 

در حیطه اول، یعنی روانشناسی مهندسی، جنبه های پردازش اطلاعات مرتبط با کار، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از دیدگاه ایمنی و بهداشت حرفه ای این بعد از ارگونومی، طراحی روشهای کار با هدف کاهش حوادث ناشی از خطاهای انسانی محسوب می‌شود.

 

 

4-2- فیزیولوژی کار

 

در حیطه دوم (فیزیولوژی کار)، تبادلات انرژی و متابولیسم بدن مطرح است. مفاهیم خستگی، بررسی کارهای ایستا و پویا و رژیم های کار و استراحت از دیدگاه فیزیولوژی کار مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

 

 

4-3- بیومکانیک شغلی

 

در مباحث بیومکانیک شغلی ویژگیهای مکانیکی اندام‌های بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این حیطه، حرکت اندام‌ها و اعمال نیرو در بافت های مختلف بدن تجزیه و تحلیل می‌شود. به کمک این معادلات می‌توان الگوها و ابعاد مناسب ایستگاه‌های کاری را با هدف کاهش فشارهای مکانیکی خارجی بر بدن بدست آورد. بطور خلاصه می‌توان گفت که چگونگی انتقال نیرو و حرکت دادن اجسام و ابزارآلات از جمله مباحث بیومکانیک شغلی هستند.

 

 

4-4- آنتروپومتری11

 

آنتروپومتری، به سنجش ابعاد فیزیکی بدن و کاربرد داده های ابعادی در اصلاح شرایط فیزیکی ایستگاه های کار می‌پردازد و از آنجایی که یکی از دلایل فشارهای وارده بر اندام‌ها، عدم تطابق ابعاد محل کار با ویژگی های ابعادی بدن کارگر یا کاربر می‌باشد، داده های آنتروپومتریک را می‌توان به طور مؤثری در طراحی تجهیزات، ایستگاه‌های کار، ابزارآلات و محصولات بکار بست (صادقی 1377).

 

لازم به یادآوری است که برای محاسبات آنتروپومتریک، اغلب از جداولی که قبلا برای این منظور تهیه گردیده است، استفاده می‌شود. اما باید خاطر نشان کرد که مردم هر منطقه خاصی، دارای اندازه‌‌‌های آنتروپومتریک ویژه خود می باشند که باید در تعیین اندازه‌های لازم در محیط کار و ابزار کار ملحوظ گردد. ولی متاسفانه در کشور ما هنوز داده های آنترومتریک در دست نیست و برای طراحی یک محیط کار به ناچار از داده های آنتروپومتریک سایر کشورها (بویژه از داده های آنتروپومتریکی که توسط ناسا تهیه شده است) استفاده می‌شود.

 

با توجه به اینکه اندازه‌های رسمی و تائید شده ای برای مردم کشورمان در دسترس نمی‌‌باشد، بنابراین اکثر کارشناسان ارگونومی با توجه به اشتراکات قومی و نژادی میان نژادهای ایرانی و آلمانی (ایندوژرمن)، داده های ـ آنتروپومتریک آلمانی را برای استفاده در کارهای تحقیقاتی کشورمان توصیه می نمایند. استفاده از این داده ها در کشورِ ما مسلما با مشکلاتی روبرو خواهد شد؛ زیرا این داده ها، با شرایط اقلیمی و قد و قامت مردم کشور ما تدوین نشده است و ممکن است با اندازه های مردم کشور ما اختلاف هایی داشته باشد. جدول 1 و شکل 1 داده‌های فوق را نشان می‌دهند (هلاندر 1375).

 

 

 

 

جدول 1 - ابعاد آنتروپومتریک بدن انسان که هر گونه طراحی باید بر اساس آنها انجام گیرد. ( اندازه های مربوط به مردمرکشور آلمان ـ ابعاد بر حسب سانتیمتر ) (فیزنت 1375).

 

 

 

 

شکل 1 - ابعاد آنتروپومتریک مشخص شده در جدول 1 (هلاندر 1375)

 

 

 

5- چگونگی اجرای ارگونومی

 

مورد ملاحظه قرار دادن ابعاد مختلف بدن افراد برای انجام کار، به منظور انتخاب ابزار متناسب با توانایی های فیزیکی آنان حائز اهمیت است. بر طبق نظریه سینگلتون ، اصول کلی آنتروپومتری ـ ارگونومی که بایستی همواره در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

 

ابعاد پست کار باید حداقل 90% از افراد را پوشش دهد.

 

در انتخاب اطلاعات آنتروپومتریک، طراح باید با توجه به ابعاد گوناگون و مثال هایی که در شرایط ایستا و پویا وجود دارد، خطای قابل قبول را تعیین نموده و به عنوان معیاری از آن استفاده نماید.

 

تطابق بهینه ابعاد بدن کارگران با پست کاری آنها ممکن است در طول زمان تغییر یابد. زیرا اندازه جمعیت متغیر است و همین طور کارگرانی که وظایف مربوطه را انجام می دهند، عوض می شود.

 

مشکلات وضعیت بدنی رابطه بسیار نزدیکی با عدم تطابق ابعادی دارد، به طوری که هر دوی آنها باید همزمان با یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

 

درباره وضعیت ایستاده (کارکنان یا کسانی که مجبورند یا ترجیح می‌دهند تا کارشان را ایستاده انجام دهند) در مقابل وضعیت نشسته، همواره باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرند:

 

محل استقرار کنترل ها، اجزاء و مکان انجام فعالیت

 

وجود فضای کافی برای زانوها

 

اندازه و جهت نیروهایی که باید اعمال شوند

 

تکرار و تعداد نشستن و برخاستن

 

در طراحی صندلی توجه به موارد زیر از اهمیت زیادی برخوردار است:

 

ارتباط میان صندلی و سطح کار

 

تغییر وضعیت بدنی

 

استحکام و ثبات صندلی بویژه زمانی که متحرک باشد

 

سهولت ایستادن و نشستن

 

نرمی سطح نشستنگاه و پشتی صندلی

 

همانگونه که صندلی راحت امکان تغییر وضعیت بدنی را فراهم می کند، پست کار ایستاده نیز که از طراحی مطلوبی برخوردار باشد، حرکت بدنی را آسان تر می کند (چوبینه و دیگران 1378؛‌ ساندرز و مک‌کورمیک 1998).

 

 


» هادی کیوانلو شهرستانکی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
تاریخچه ارگونومی(پنج شنبه 88 اردیبهشت 17 ساعت 7:11 عصر )

 تعاریف ارگونومی

 

واژه «ارگونومی» از دو کلمه یونانی «ارگو6» به معنی کار و «نوموس7» به معنی قانون و قاعده طبیعی مشتق شده است و در لغت به معنای قوانین طبیعی کار است. اما در اصطلاح کاربردی علم ارگونومی مجموعه دانشی است که از تلفیق علوم زیستی، فیزیولوژی انسانی، سیستم‌ها و روش ها، طراحی مشاغل و محیط کار به وجود آمده است که سعی دارد ابزارها، دستگاه‌ها و محیط کار را با توجه به در نظر گرفتن توانایی های جسمانی، فکری و محدودیت‌ها و علائق انسان‌ها، طراحی کند. این علم با هدف افزایش بهره‌وری با توجه به سلامتی، ایمنی و رفاه کارکنان در محیط کار شکل یافته است (صادقی 1379؛ طاهری 1376).

 

برخی از تعاریفی که متخصصان و کارشناسان این علم از ارگونومی نموده‌اند، به عنوان نمونه در زیر آورده می‌شود:

 

ارگونومی علم مطالعه انسانها در حین انجام کار، برای درک ارتباط پیچیده میان افراد و جنبه های فیزیکی و روانشناختی محیط کار، نیازهای شغلی و روشهای کار می‌باشد (WHO 1978).

 

ارگونومی علمی است که انسان و تعامل آن را با محصولات، تولیدات، تجهیزات، امکانات، روش ها و محیط کار و زندگی مورد مطالعه قرار می‌دهد و علیرغم علوم فنی ـ مهندسی (که عمدتا به تکنیک ها و فنون می پردازد) بر انسان و طراحی وسائل برای افراد تاکید دارد (ساندرز و دیگران 1378).

 

ارگونومی عبارتست از کاربرد اطلاعات علمی موجود درباره انسان (و روش های علمی کسب چنین اطلاعاتی) برای حل مشکلات طراحی (هلاندر 1375).

 

انجمن بین‌المللی ارگونومی8، ارگونومی را چنین تعریف می‌کند: ارگونومی علمی است که دانش حاصل از علوم انسانی را با مشاغل، سیستم‌ها، محصولات و محیط زیست با توجه به توانایی های جسمانی و روانی و محدودیت‌های انسانی مرتبط می سازد (هانچینسون و دیل).

 

اما با توجه به تجارب علمی، و نیز با توجه به اجرای ارگونومی در یکی از خطوط تولید شرکت فرآورده های ـ غذایی گل بهان توسط نگارنده، و همچنین با توجه به اینکه نگارنده، پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نیز در این مورد نوشته است، تعریف زیر، مفهوم ارگونومی را بهتر روشن می‌سازد:

 

ارگونومی عبارتست از علم بکارگیری بهینه از ابزار کار در محیط کاری، به نحوی که حداکثر بازدهی در تولیداتی که انسان در آن نقش دارد، بدست آید در حالی که کارگر یا کاربر حداکثر رضایت را از کاربرد ابزار مزبور و همچنین از محیط کاری دارد و میزان ایمنی لازم در کار برای کارگران و کاربران فراهم شده است (کارزار جدی 1379).

 

با توجه به تعریف فوق، علم ارگونومی از رشته های علمی نظیر پزشکی، فیزیولوژی، آمار، روانشناسی، مردم شناسی، آناتومی، بیومکانیک و سنجش ابعاد و اجزای بدن انسان، برای طراحی ماشین و محیط کار سود می‌برد. در واقع، ارگونومی یک علم چند رشته‌ای است که ارتباط متقابل تکنولوژی، محیط و نیازهای روحی و جسمانی انسان را برقرار می سازد. در ایالات متحده آمریکا، بجای واژه ارگونومی، عبارت مهندسی فاکتورهای انسانی را بکار می‌برند. انجمن فاکتورهای انسانی و ارگونومی آمریکا نیز بر روش های طراحی تاکید داشته و مهندسی فاکتورهای انسانی را چنین تعریف می‌کند: «کشف و کاربرداصول مربوط به رفتار انسان و خصوصیات طراحی، ارزیابی، فرآیند نگهداری محصولات و سیستم ها با هدف ایمن بودن، اثر بخش بودن و ایجاد رضایت در بین کارکنان».

 

اهداف اساسی علم ارگونومی، بهبود نحوه انجام کار، روش های کار و ابزار کار، و انطباق آنها با ویژگیهای روانی و جسمی انسان است. البته باید توجه داشت که با مراعات اصول ارگونومی، فشار کاری و خستگی های بی مورد کاهش می‌یابد. همچنین، ارگونومی در پی انطباق علمی شغل، شرایط، ابزار و محیط کار با مشخصات فیزیکی و بدنی انسان و نیز تعیین نیرو و توانایی جسمی اوست. باید شغل و محیط کار چنان طراحی شود که با مشخصات فیزیکی میانگین افراد (با ملحوظ کردن انحراف معیارهای مربوطه) مطابقت داشته باشد (فروزانفر 1378).

 


 

3- تاریخچه ارگونومی

 

حوزه پیدایش ارگونومی به انقلاب صنعتی ـ اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم ـ برمی‌گردد. کارهای پژوهشی فرانک و لیلیان گیلبرت در زمینه کارسنجی9 و مدیریت کارگاهی سرآغازی بر مطالعات ارگونومیک بود. پس از جنگ جهانی دوم و بویژه با روشن تر شدن مشکلات کاری و حتی تلفات ناشی از عدم توجه به دانش ارگونومی در محیط کاری، نیاز به طراحی محل کار بصورت ارگونومیک بیشتر احساس شد. پیچیدگی اشتباه های احتمالی در زمینه های مختلف همچون هواپیماهای جنگی، رادار و دیگر تجهیزات در طول جنگ، هم جنبه مهندسی و هم جنبه رفتاری داشت و گروه‌هایی متشکل از روانشناسان، مهندسان، انسان‌شناسان و فیزیولوژیست‌ها، همراه با هم کوشش‌هایی را جهت حل مشکلات طراحی و آموزش آغاز کردند. چنین کوشش‌هایی که در خلال جنگ دوم جهانی در آمریکا و انگلستان، به طور همزمان آغاز شده بود باعث گردید تا دانش ارگونومی شروع به رشد و توسعه کند و در اغلب کشورهای اروپایی مورد توجه واقع شود. در دهه 1980 میلادی، متأسفانه فجایع تکنولوژیکی بسیاری رخ داد و موجب شناخته شدن هر چه بیشتر دانش ارگونومی در میان مردم شد. کارخانه سازان، کارخانه داران، کارگران، دولتمردان و به تبع آن عامه مردم به طراحی ارگونومیک روی آوردند (ساندرز و مک‌کورمیک 1998).

 

در 4 دسامبر 1984میلادی، نشت گاز متیلو سوسیانات در کارخانه تولید سموم ضد آفات شرکت یونیون کارباید در بوپال هند، سبب مرگ نزدیک به 4000 تن و آسیب دیدن 200000 نفر دیگر شد. دو سال بعد، در 1986 میلادی، انفجار شدیدی در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در شوروی (سابق)، سبب مرگ 300نفر و قرار گرفتن طیف وسیعی از مردم در معرض تابش های زیان آور و آلوده شدن میلیون ها هکتار زمین به رادیو اکتیو شد. سه سال بعد در 1989 میلادی در یک واحد تولیدی مواد پلاستیکی متعلق به شرکت نفت فیلیپس در تگزاس انفجاری روی داد که شدت این انفجار معادل انفجار 10 تُن تی. اِن. تی بود. 23 نفر کشته و 100 نفر مجروح شدند. همه این موارد و مثال های بسیار زیادی که مجال گنجایش آنها در این چند صفحه نیست، به باور کارشناسان، حوادثی هستند که علت اصلی تمامی آنها را باید در عدم طراحی صحیح ارگونومیک (به معنای کلی کلمه) جست (ساندرز و دیگران 1378).

 

 


» هادی کیوانلو شهرستانکی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
اصول آرگونومی(پنج شنبه 88 اردیبهشت 17 ساعت 7:2 عصر )

 اصول ارگونومی در صنعت :
-         طراحی تغییر ، جایگزینی و نگهداری تجهیزات برای ارتقای بهره وری ، زندگی کاری و کیفیت تولید

-         طراحی و تغییر فضاهای کاری و جانمایی کاری برای سهولت و سرعت عملیات خدمات و نگهداری

-         طراحی و تغییر روشهای کاری شامل اتوماسیون و تخصیص وظیفه بین اپراتور و ماشین

-         کنترل فاکتورهای فیزیکی (گرما ،سرما،صدا،ارتعاش ،نور) در محل کار برای تولید بهتر و ایمنی کارکنان

 

فاکتورهای استرس در محیط های کار :

هر محیط کاری فاکتورهای استرس مخصوص خود را دارد. در زیر فاکتورهای استرس شناخته شده در محل کار آمده است .

-         پیچیدگی و تعدد ابزارهای مورد استفاده در محیط کار

-         وضعیتهای محیطی غیر طبیعی (گرما ، صدا ، ارتعاش ، روشنایی ، مواد سمی و …)

-         بار کاری فیزیکی و فکری

 

نتایج بکارگیری ارگونومی

موارد زیر تعدادی از نتایج بکارگیری اصول ارگونومی در محل کاراست .

-         درک تاثیر مخصوص نوع کار روی جسم کارکنان و کارایی شغلی شان

-         پیش بینی پتانسیل اثرات طولانی مدت (یا تجمعی ) کار روی جسم کارکنان

-         ارزیابی تناسب محل کار و ابزارها برای کارگران جهت انجام کار

-    بهبود بهره وری و آسایش کارگران توسط (تطبیق کار برای شخص ) یا تطبیق شخص برای کار نتایج این قبیل تلاشها دستیابی به بهترین هماهنگی میان قابلیتهای کارگر و نیازمندیهای شغل است .

 

بیومکانیک

بیومکانیک ترکیبی از فیزیک مهندسی (مکانیک ) ، آنتروپومتری و پایه علوم پزشکی (بیولوژی و فیزیولوژی ) که از طریق ریاضی مرتبط گشته اند . آن قوانین فیزیکی را برای توصیف پدیده های بیولوژیکی بدن انسان استفاده میشود . اصول بیومکانیک جهت مطالعه پاسخهای بدن انسان به بارها و استرس هایی که در محیطهای کاری بر آن قرار میگیرد، میباشد .

 

فیزیولوژی کار :

مطالعه عملکرد ارگانیسمهای انسان توسط استرسهای کار ماهیچه ای تحت تاثیر قرار میگیرد.

پاسخهای فیزیولوژیک ناشی از کار فیزیکی شامل سیستمهای ماهیچه ای اسکلتی و قلبی عروقی میباشد.

 

ارزیابی توانایی کاری
1-    ضربان قلب

2-    اکسیژن مصرفی

 

بیومکانیک حرفه ای
بررسی فیزیکی کارگر و ابزار ، ماشین آلات و مواد به نحوی که کارایی بهینه داشته و کمترین آسیبها متوجه شخص گردد اختلالاتی را که بدلیل عدم تطابق قابلیتهای فردی و نیازمندیهای شغلی وجود دارد را به حداقل میرساند و از بروز یک اختلال اسکلتی –عضلانی پیشگیری مینماید .

 

جنبه های بهداشتی ارگونومی
1-    پیشگیری از بیماریها و اختلالات ناخواسته و غیبت

2-     طراحی بهینه ایستگاههای کاری

3-    بهترین استفاده از انرژی تلاش کاری

4-    بهترین استفاده از منابع و قابلیتهای کارگر

 

جنبه های اقتصادی ارگونومی
1-    استفاده بهینه از انرژی که باعث کارایی بیشتر میگردد

2-    دوره های منظم کار و استراحت که باعث بهره وری بیشتر میگردد

3-    حذف خستگی که باعث افزایش کیفیت کار میشود . 

 

خستگی ناشی از کار
خستگی ناشی از کارعبارتست از ضعف و ناتوانی در تمامی حرکات بدن بطوریکه این نوع خستگی در صنعت بصورت خستگی عضلانی (جسمی ) و خستگی روحی (روانی ) ظاهر میشود .

 

انواع خستگی

 

1-    خستگی چشمی

2-    خستگی کل بدن

3-    خستگی فکری

4-    خستگی عصبی

5-    خستگی مزمن

6-     خستگی ناشی از بهم خوردن ریتم روز و شب

 

عوارض خستگی
1-    کاهش توجه

2-    کاهش دریافت

3-    کاهش سرعت عملکرد فیزیکی و ذهنی

4-    کاهش دقت و افزایش اشتباه

5-    مصرف انرژی بالا جهت ثابت نگهداشتن راندمان

6-  احساس خستگی ، گیجی ، و تحریک پذیری

 

 


» هادی کیوانلو شهرستانکی
»» نظرات دیگران ( نظر)

   1   2      >




بازدیدهای امروز: 3  بازدید

بازدیدهای دیروز:8  بازدید

مجموع بازدیدها: 24876  بازدید


» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «